poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Droga zatrzymania

Długość drogi zatrzymania nierzadko decyduje o życiu i śmierci. Niezachowanie bezpieczeństwa w najlepszym razie może skończyć się strachem lub drobnym uszkodzeniem samochodu.
Na drogę zatrzymania samochodu składają się dystans pokonany w czasie reakcji kierowcy od spostrzeżenia zagrożenia do wciśnięcia pedału hamulca, czas od wciśnięcia pedału do zadziałania układu hamulcowego oraz droga hamowania, czyli dystans pokonany od zadziałania układu hamulcowego do zatrzymania pojazdu.
Zbadano, że reakcja kierowcy od momentu zauważenia przez niego przeszkody do wciśnięcia hamulca wynosi od 0,8 s do 1,0 s. Układ hamulcowy na zadziałanie potrzebuje 0,3 s – 0,4 s. Sumując obie wartości otrzymujemy czas od 1,1 s do 1,4 s. Oczywiście czas reakcji kierowcy ulega wydłużeniu jeśli kierowca jest zmęczony, znużony, wykonuje inne czynności, np. rozmawia przez telefon, zmienia stację radiową, opuszcza osłonę przeciwsłoneczną.
Samochód jadący ze stałą prędkością przejedzie odpowiednio:
  • przy 30 km/h – 10,8 – 11,7 m,
  • przy 50 km/h – 15,3 – 19,4 m,
  • przy 70 km/h – 21,4 – 27,2 m,
  • przy 90 km/h – 27,5 – 35 m,
  • przy 110 km/h – 33,6 – 42,8 m,
  • przy 130 km/h – 39,7 – 50,5 m,
  • przy 150 km/h – 45,8 – 58,3 m.
Natomiast droga hamowania na suchej, równej drodze asfaltowej dla samochodu osobowego wynosi:
  • przy 30 km/h – 5 m,
  • przy 50 km/h – 13 m,
  • przy 70 km/h – 25 m,
  • przy 90 km/h – 42 m,
  • przy 110 km/h – 62 m,
  • przy 130 km/h – 87 m,
  • przy 150 km/h – 116 m.
Sumując np. wartości przy jeździe z prędkością 50 km/h droga zatrzymania wyniesie nawet 32,4 m, a przy prędkości 110 km/h nawet 104,8 m!
Tymczasem raporty z miejsc wypadków w terenie zabudowanym wskazują, że pieszy jest dostrzegany przez kierowcę z odległości 36 m (przy prędkości 60 m pojazd nie ma możliwości zatrzymania się przed pieszym). Należy wziąć pod uwagę, że w terenie zabudowanym kierowca musi zwracać uwagę na większą liczbę elementów go otaczających niż gdy jedzie wśród łąk. Ponieważ prędkość hamowania nie spada liniowo, równomiernie, zatem hamując z prędkości 70 km/h dystans 36 m samochód osiągnie z prędkością 43 km/h (z taką prędkością uderzy w potencjalną ofiarę) a przy 80 km/h dystans 36 m samochód osiąga z prędkością 62 km/h. Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potrącenie pieszego przez pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h pociąga za sobą 90% prawdopodobieństwa śmierci potrąconej osoby, zaś przy prędkości 30 km/h to prawdopodobieństwo spada dziewięciokrotnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz