środa, 9 października 2013

Niewłaściwe paliwo w baku, nieodpowiedni płyn w zbiorniku – co robić?

Roztargnienie, przyzwyczajenie podczas tankowania może skutkować wlaniem niewłaściwego paliwa. O ile pomyłkę zauważyliśmy przed uruchomieniem silnika, skończy się tylko na płukaniu. Jeśli samochód ruszył z niewłaściwym paliwem sprawa wygląda nieco gorzej.
Pomylić rodzaje paliwa na stacji jest trudno, gdyż pistolety i opisane dystrybutory są jednoznacznie oznaczone: pistolety do tankowania oleju napędowego mają kolor czarny, a do benzyny 95 – zielony. Dodatkowo wlew w samochodach na benzynę ma mniejszy przekrój, niż samochodów dieslowskich i pistolet do tankowania diesla nie zmieści się we wlocie do tankowania benzyny. Natomiast może się zdarzyć, że benzynę wleje się do baku z olejem napędowym (np. gdy ktoś na co dzień jeździ benzyniakiem, a tym razem pożyczył samochód dieslowski i z przyzwyczajenia zatankował benzynę).

W silnikach wysokoprężnych olej napędowy oprócz pracy silnika zapewnia również smarowanie pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Benzyna nie ma właściwości smarujących, i dlatego, gdy dostanie się do pracujących elementów – niszczy wspomniane podzespoły. Stąd konieczność ich wymiany, płukanie przewodów.

Zatankowanie oleju napędowego do pojazdu benzynowego (np. z kanistra) i uruchomienie silnika spowoduje konieczność płukania układu paliwowego, wymiany świec zapłonowych i filtra paliwa.

Jeśli pomyłka zostanie zauważona przed uruchomieniem silnika skończy się na płukaniu układu paliwowego i wymianie filtra.

Gdy do zbiorników na płyny eksploatacyjne dostaną się niewłaściwe płyny również nie unikniemy płukania zbiornika oraz przewodów doprowadzających.

Niebezpiecznie jest do zbiornika z płynem hamulcowym wlać płyn do spryskiwaczy. Inna charakterystyka płynów powoduje, że pojawią się problemy z hamowaniem. Ponieważ temperatura wrzenia płynu hamulcowego wynosi co najmniej 180 stopni Celsjusza, nie dochodzi do właściwego przekazania siły hamowania wskutek zaburzeń ciśnienia.

Płyn do spryskiwaczy, który znajdzie się w układzie wspomagania kierownicy może doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania.

Płyn do mycia szyb w układzie chłodzącym silnika spowoduje zaburzenia temperatury chłodzenia, czego konsekwencją może być przegrzanie silnika. Poza tym zmieszanie płynu do spryskiwaczy z chłodziwem skutkuje wytrącaniem się osadów, które zatykają przewody chłodnicze.

Wlewy w samochodzie są dobrze oznakowane, a pomyłka może zdarzyć się każdemu. Ważne jest jednak by nie lekceważyć problemu i jak najszybciej poddać samochód interwencji mechaników. Wprawdzie dojdzie koszt lawety, robocizny, nowego płynu, ale gdy nie zareaguje się tak szybko jak to możliwe te koszty i tak będą musiały zostać poniesione, a przy tym zniszczy się podzespoły samochodu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz