Zgodnie
z ustawą dotyczącą obowiązku posiadania wyposażenia zimowego w
zależności od panujących warunków pogodowych, opony letnie są
wystarczające, jeżeli do jazdy po jezdni pokrytej śniegiem
nałożymy łańcuchy śniegowe na koła osi napędowej.
Kwestia
bezpieczeństwa.
Wyżej przywołana ustawa dopuszcza kombinację letnich
opon z łańcuchami śniegowymi, jednak ze względów bezpieczeństwa
takie połączenie nie jest godne polecenia. Po założeniu łańcuchów
śniegowych, koła osi napędowej mają bardzo dobrą przyczepność,
ale oś nie napędzana nie ma praktycznie żadnej przyczepności na
oponach letnich.
Zasady
używania łańcuchów:
1.Łańcuchy
mogą być zakładane tylko na takie opony na jakie są przeznaczone.
2.W celu
uzyskania odpowiedniego przylegania łańcucha do opony należy przed
nałożeniem łańcucha obniżyć ciśnienie w oponie, a po
zakończeniu montażu – dopompować oponę do odpowiedniej wartości
ciśnienia.
3.Łańcuchy
śniegowe można stosować tylko wtedy, gdy jest to konieczne(np. na
drogach pokrytych dużą warstwą śniegu) i tylko w przypadku, kiedy
są zamocowane w taki sposób, aby nie uszkadzały jezdni i pojazdu.
4.Na
drogach oznaczonych nakazem użytkowania łańcuchów zobligowane do
używania ich są wszystkie pojazdy, nawet te wyposażone w opony
zimowe lub opony z kolcami. Wyjątek stanowią pojazdy, które
zwalnia z tego obowiązku odrębny znak.
5.Niedopuszczalne
jest używanie nakładek antypoślizgowych na koła zamiast
łańcuchów.
6.Prędkość
należy dostosować do zaleceń producenta łańcuchów i do warunków
na drodze. Nie powinna być to prędkość większa niż 50
km/h.Droga hamowania także się wydłuża.
7.Łańcuchy
montuje się na koła osi napędowej. W przypadku napędu na 4 koła
łańcuchy powinno zakładać się zgodnie z instrukcją obsługi
lub, gdy nie ma instrukcji, na koła tylnej osi.
8.Łańcuchy
należy stosować zawsze, gdy wymaga tego znak „nakaz używania
łańcuchów przeciwpoślizgowych”. I zawsze na co najmniej dwa
koła napędowe.
9.Jazda z
nałożonymi łańcuchami po drogach o nawierzchni twardej jest
niedozwolona z uwagi na na szybkie zużywanie się opon i niszczenie
się łańcuchów.
Kilka
ważnych informacji:
Łańcuchy
nie zastępują opon zimowych.
W szczególności przy hamowaniu pojazdem. W aucie z przednim napędem
może dochodzić do znoszenia tylnej osi samochodu,w aucie z tylnym
napędem pojazd może być zarzucany podczas jazdy pod górę.
ESP i
inne tego typu systemu mogą osłabić działanie łańcuchów.
Wjazd na różnego typu wzniesienia może przeciążyć system
kontroli trakcji i spowodować nawet gaśnięcie silnika. Konieczne
jest zatem wyłączenie ESP kiedy planujemy jazdę na łańcuchach
śniegowych.
Nie ma
złotego środka na oblodzone powierzchnie. Na
oblodzonej powierzchni nawet najlepszej marki i jakości łańcuchy
spisują się w podobnym stopniu co opony zimowe. W szczególności,
jeżeli chodzi o moment hamowania.
Po
zdjęciu łańcuchy należy koniecznie oczyścić. W
przeciwnym razie ulegną korozji lub mogą się zniszczyć do tego
stopnia, że nie będą się nadawać do ponownego użycia.
Prędkość
podczas jazdy na łańcuchach.
Podczas jazdy na
łańcuchach po powierzchni pokrytej lodem lub śniegiem nie należy
przekraczać prędkości 50 km/h. Szczególną uwagę należy
zachować podczas pokonywania zakrętów. Lepszą przyczepność ma
zawsze ta oś, na którą założone są łańcuchy, druga oś ma
niewielką przyczepność lub wcale jej nie ma. Niebezpieczeństwo
może powstać wtedy, gdy na zakręcie zacznie uślizgiwać się
tylna oś pojazdu.
Gdy łańcuchy są założone na przednią oś ,auto
może mieć zmniejszone właściwości skrętne. W skrócie: będzie
jechał prosto, nawet podczas jazdy na zakręcie. Takie zjawisko
zdarza się często kiedy kierujący przekroczy bezpieczną prędkość
podczas jazdy na łańcuchach.
Jak można wywnioskować z artykułu jazda na łańcuchach
w wielu sytuacjach drogowych może uratować nawet życie. Są jednak
sytuacje, kiedy nawet najlepsze łańcuchy zdadzą się na niewiele,
np. jazda po lodzie. Podczas korzystania z łańcuchów należy
pamiętać o ich prawidłowym eksploatowaniu i o tym, aby nie
przekraczac określonych wartości prędkości, a wtedy na pewno będą
spełniały jak najlepiej swoje zadanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz