wtorek, 14 stycznia 2014

Korzystanie z łańcuchów śniegowych. Kilka praktycznych informacji.

   Zgodnie z ustawą dotyczącą obowiązku posiadania wyposażenia zimowego w zależności od panujących warunków pogodowych, opony letnie są wystarczające, jeżeli do jazdy po jezdni pokrytej śniegiem nałożymy łańcuchy śniegowe na koła osi napędowej.

Kwestia bezpieczeństwa.
  Wyżej przywołana ustawa dopuszcza kombinację letnich opon z łańcuchami śniegowymi, jednak ze względów bezpieczeństwa takie połączenie nie jest godne polecenia. Po założeniu łańcuchów śniegowych, koła osi napędowej mają bardzo dobrą przyczepność, ale oś nie napędzana nie ma praktycznie żadnej przyczepności na oponach letnich.

Zasady używania łańcuchów:
1.Łańcuchy mogą być zakładane tylko na takie opony na jakie są przeznaczone.
2.W celu uzyskania odpowiedniego przylegania łańcucha do opony należy przed nałożeniem łańcucha obniżyć ciśnienie w oponie, a po zakończeniu montażu – dopompować oponę do odpowiedniej wartości ciśnienia.
3.Łańcuchy śniegowe można stosować tylko wtedy, gdy jest to konieczne(np. na drogach pokrytych dużą warstwą śniegu) i tylko w przypadku, kiedy są zamocowane w taki sposób, aby nie uszkadzały jezdni i pojazdu.
4.Na drogach oznaczonych nakazem użytkowania łańcuchów zobligowane do używania ich są wszystkie pojazdy, nawet te wyposażone w opony zimowe lub opony z kolcami. Wyjątek stanowią pojazdy, które zwalnia z tego obowiązku odrębny znak.
5.Niedopuszczalne jest używanie nakładek antypoślizgowych na koła zamiast łańcuchów.
6.Prędkość należy dostosować do zaleceń producenta łańcuchów i do warunków na drodze. Nie powinna być to prędkość większa niż 50 km/h.Droga hamowania także się wydłuża.
7.Łańcuchy montuje się na koła osi napędowej. W przypadku napędu na 4 koła łańcuchy powinno zakładać się zgodnie z instrukcją obsługi lub, gdy nie ma instrukcji, na koła tylnej osi.
8.Łańcuchy należy stosować zawsze, gdy wymaga tego znak „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. I zawsze na co najmniej dwa koła napędowe.
9.Jazda z nałożonymi łańcuchami po drogach o nawierzchni twardej jest niedozwolona z uwagi na na szybkie zużywanie się opon i niszczenie się łańcuchów.

Kilka ważnych informacji:
Łańcuchy nie zastępują opon zimowych. W szczególności przy hamowaniu pojazdem. W aucie z przednim napędem może dochodzić do znoszenia tylnej osi samochodu,w aucie z tylnym napędem pojazd może być zarzucany podczas jazdy pod górę.


ESP i inne tego typu systemu mogą osłabić działanie łańcuchów. Wjazd na różnego typu wzniesienia może przeciążyć system kontroli trakcji i spowodować nawet gaśnięcie silnika. Konieczne jest zatem wyłączenie ESP kiedy planujemy jazdę na łańcuchach śniegowych.
Nie ma złotego środka na oblodzone powierzchnie. Na oblodzonej powierzchni nawet najlepszej marki i jakości łańcuchy spisują się w podobnym stopniu co opony zimowe. W szczególności, jeżeli chodzi o moment hamowania.
Po zdjęciu łańcuchy należy koniecznie oczyścić. W przeciwnym razie ulegną korozji lub mogą się zniszczyć do tego stopnia, że nie będą się nadawać do ponownego użycia.
Prędkość podczas jazdy na łańcuchach.
  Podczas jazdy na łańcuchach po powierzchni pokrytej lodem lub śniegiem nie należy przekraczać prędkości 50 km/h. Szczególną uwagę należy zachować podczas pokonywania zakrętów. Lepszą przyczepność ma zawsze ta oś, na którą założone są łańcuchy, druga oś ma niewielką przyczepność lub wcale jej nie ma. Niebezpieczeństwo może powstać wtedy, gdy na zakręcie zacznie uślizgiwać się tylna oś pojazdu.
Gdy łańcuchy są założone na przednią oś ,auto może mieć zmniejszone właściwości skrętne. W skrócie: będzie jechał prosto, nawet podczas jazdy na zakręcie. Takie zjawisko zdarza się często kiedy kierujący przekroczy bezpieczną prędkość podczas jazdy na łańcuchach.

 Jak można wywnioskować z artykułu jazda na łańcuchach w wielu sytuacjach drogowych może uratować nawet życie. Są jednak sytuacje, kiedy nawet najlepsze łańcuchy zdadzą się na niewiele, np. jazda po lodzie. Podczas korzystania z łańcuchów należy pamiętać o ich prawidłowym eksploatowaniu i o tym, aby nie przekraczac określonych wartości prędkości, a wtedy na pewno będą spełniały jak najlepiej swoje zadanie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz