czwartek, 22 sierpnia 2013

Odcinkowy pomiar prędkości

Kamery
Odcinkowy pomiar prędkości to metoda mierzenia prędkości oparta o urządzenia (bramownice) ustawione w dość dużej od siebie odległości na drodze – w terenie zabudowanym odstęp wynosi maksymalnie 10 km, w niezabudowanym maksymalnie 20 km. Zbliżając się do pierwszego urządzenia pojazd zostaje zarejestrowany, gdy po przejechaniu określonej trasy objętej pomiarem zbliża się do drugiego urządzenia również zostaje zarejestrowany. System komputerowy oblicza średnią prędkość pokonania trasy. Skoro na danym odcinku drogi obowiązuje ograniczenie prędkości do jakiejś wartości, a pojazd przejechał odcinek szybciej niż by wynikało ze średniej oznacza to, że doszło do przekroczenia przepisów.

wtorek, 20 sierpnia 2013

OC dla każdego


Poszkodowani w wypadkach przez nieznanych kierowców lub przez takich, którzy nie opłacili obowiązkowego ubezpieczenia OC otrzymują świadczenie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. UFG natomiast stara się odzyskać pieniądze od osoby, za którą musiała pokryć koszty naprawy. W 2012 r. takich spraw było 3100, o 600 więcej niż rok wcześniej. Oznaczało to, że fundusz od kierowców bez ważnego OC zażądał zwrotu 28,4 mln zł (o 5 mln więcej niż rok wcześniej).
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie odpuszcza kierowcom uchylającym się od zapłacenia świadczenia i do skutku z pomocą komornika stara się odzyskać należne mu pieniądze.

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Droga zatrzymania

Długość drogi zatrzymania nierzadko decyduje o życiu i śmierci. Niezachowanie bezpieczeństwa w najlepszym razie może skończyć się strachem lub drobnym uszkodzeniem samochodu.
Na drogę zatrzymania samochodu składają się dystans pokonany w czasie reakcji kierowcy od spostrzeżenia zagrożenia do wciśnięcia pedału hamulca, czas od wciśnięcia pedału do zadziałania układu hamulcowego oraz droga hamowania, czyli dystans pokonany od zadziałania układu hamulcowego do zatrzymania pojazdu.
Zbadano, że reakcja kierowcy od momentu zauważenia przez niego przeszkody do wciśnięcia hamulca wynosi od 0,8 s do 1,0 s. Układ hamulcowy na zadziałanie potrzebuje 0,3 s – 0,4 s. Sumując obie wartości otrzymujemy czas od 1,1 s do 1,4 s. Oczywiście czas reakcji kierowcy ulega wydłużeniu jeśli kierowca jest zmęczony, znużony, wykonuje inne czynności, np. rozmawia przez telefon, zmienia stację radiową, opuszcza osłonę przeciwsłoneczną.